Om oss

MotoAdventureSwe, när resan är målet!

Vad är det som gör att resa med motorcykel är så speciellt?
Känslorna man känner när man hoppar på hojen för att börja köra dom första milen på ett MC-äventyr, spänning, nyfikenhet, oro, glädje och inte minst frihet!
Allt ifrån planering, förberedelser till möten med människor under resan gör hela upplevelsen så speciell.
Släppa alla tankar på jobb och förpliktelser, ta in alla intryck från omgivningen, motorcykelåkningen och bara leva i nuet är vad jag tycker är något av det bästa med hela upplevelsen.

Jag vill genom mina resor dela med mig av detta och hoppas att ni som väljer att åka med får en upplevelse för livet.
 

Om grundaren

Mitt motorcykelintresse började redan vid 7-års ålder när jag fick min första motocross, en liten 50 kubikare.
På den tiden var det mest åkande hemma på gården, och några träningspass på crossbanan som gällde.
50 cc blev till 80 cc, moped, lätt MC och vid 18 år köpte jag min första tunga hoj, en Honda XR 600 -86.
XR:n byttes ganska snart ut mot en landsvägshoj och intresset för MC-träffar tog fart istället.
1997 fick jag och två vänner den briljanta idén att skeppa våra motorcyklar från Göteborg till Fremantle i Australien och åka runt hela landet.
Resan genomfördes på Cagiva 900 Elephant och med facit i hand så var väl det kanske inte den bästa hojen för en sådan tripp.
Allt från cykloner till Ayers Rock fick vi uppleva under 3 månader och 2300 mil i sadeln.
Den resan fick mig att inse att stora motorcyklar med mycket hästkrafter inte alltid är det bästa alternativet och intresset för enduro startade.
2002 var det dax för nästa stora resa.
Jag och min dåvarande sambo sålde allt vi hade för att ge oss ut på vår livs resa.
Att åka till Bali-Australien-Nya Zealand och Ecuador var planen.
Utanför en liten stad som heter Merrijigg, ca 25 mil norr om Melbourne, fick vi jobb på High Country Horses, ett företag som sysslade med guidade hästturer i ett otroligt vackert och varierande landskap.
Under den här tiden blev jag kompis med Brett Lane som drev High Country Motorcycles.
Han hade i sin tur guidade MC-turer och jag började jobba åt honom som Sweep rider och chaufför av supportbilen.
När vintern kom (tro det eller ej men en av Australiens största skidorter MT Buller är beläget där vi var stationerade) så fick jag jobb på Weipa Motorcycles uppe i Cape York.
Jag tog min risiga Ford Falcon och åkte 600 mil upp dit och jobbade som MC-guide där bland krokodiler och giftormar under 3-4 månader innan jag återvände för nästa säsong i The High Country.
Visumet varade bara ett år så när det slutade att gälla reste jag vidare till Nya Zealand och Backpackade runt där ett par månader innan jag reste hem till Sverige igen.
När jag kom hem så hade jag två mål.
Det första var att satsa helhjärtat på enduro för att se vad jag kunde uppnå och det andra var att starta upp egna guidade MC-turer.
En tur fixades till och kördes några gånger med vänner och sponsorer, men all tid gick åt till enduro så MC-turerna lades åt sidan.
Tävlandet var kul även om jag aldrig blev något proffs.
På meritlistan finns ett antal genomförda Gotland Grand National, SM tävlingar och två starter i Novemberkåsan.
Jag tävlar fortfarande men nu på motions nivå.
2016 köpte jag en KTM 640 Adventure och märkte då  hur mycket jag har saknat att köra (på grusvägar och resa med) motorcykel. Då bestämde jag mig för att ta tag i MC-turerna igen.

Allt har sin tid!

Karlstad 2018
Morgan Karlsson